Większość z nas kojarzy toile z antyczną porcelaną lub tapetami w stylu vintage; ponadczasowy, misterny wzór, który jest przesiąknięty historią. Ale zanim stał się marzeniem projektantów, toile był drukowany na tkaninie bawełnianej; w rzeczywistości słowo to (wymawiane jako "twall") dosłownie oznacza "tkaninę" w języku francuskim. Od co najmniej trzech lat jest to mało popularny trend w modzie, pojawiający się we wszystkim, od strojów wizytowych po japonki, i ponownie staje się ulubieńcem projektantów poszukujących stylu vintage "grandmillennial".

Co to jest toile?

Toile to bardzo szczegółowy dekoracyjny druk, zawierający powtarzające się, monochromatyczne ilustracje scen pasterskich. Wynaleziony w połowie XVIII wieku, został zainspirowany wzorami i nadrukami znajdującymi się na chińskiej porcelanie, która często czerpała inspiracje z natury. Wynaleziony w 1760 roku i produkowany w małym francuskim miasteczku Jouy-in-Josas, właściwa nazwa tego, co teraz znamy jako toile, to tak naprawdę "Toile de Jouy" lub "tkanina z Jouy".

Historia toile

Tradycyjnie, toile był wykonany z jednym kolorem farby, i drukowane na białym tle. Pierwotnie, toile był drukowany przy użyciu czarnego, niebieskiego lub czerwonego tuszu; jak nowe barwniki i pigmenty zostały opracowane w 19 wieku, toile był produkowany w szerszej gamie kolorów, zielony jest szczególnie popularny wybór.

Osobą, której musimy podziękować za toile jest Christophe-Philippe Oberkampf, Niemiec, który pochodził z rodziny farbiarzy tkanin, a swoją edukację artystyczną pogłębiał podróżując po Europie i pracując u boku wyspecjalizowanych rzemieślników. Zanim powrócił do przemysłu tekstylnego, Oberkampf pracował jako grawer, wytrawiając bardzo szczegółowe obrazy i motywy w materiałach stałych, takich jak metal. To właśnie ta unikalna umiejętność dała mu inspirację i know-how do stworzenia wysoce ornamentalnej tkaniny, która zatarła granice między tkaniną a sztuką.

Łącząc swoje umiejętności farbiarza, artysty i grawera, Oberkampf wymyślił metodę drukowania tkanin za pomocą grawerowanych drewnianych desek i znalazł partnerów chętnych do sfinansowania fabryki, która miała je produkować na masową skalę. Oberkampf otworzył swoją fabrykę tkanin w 1760 roku, wybierając Jouy-in-Josas ze względu na bliskość wody. Położona w dolinie rzeki Bièvre, fabryka Toile de Jouy znajdowała się nieco ponad dziesięć mil od Paryża i tylko cztery mile od królewskiego pałacu w Wersalu.

Pierwsze nadruki na toaletach

Projekt: Emily Henderson Design, fot: Sara Tramp

Pierwsze panele drukarskie Oberkampfa przedstawiały sceny pasterskie, oddane z zapierającymi dech w piersiach szczegółami i wydrukowane w powtarzające się wzory; do czasu jego śmierci w 1815 roku, on i jego partner zaprojektowali 30 000 kolejnych. Panele te były pod silnym wpływem ruchu rokoko późniejszego baroku, który można podsumować jako "najbardziej ekstra epokę w historii". W rokoku więcej znaczy więcej; wysoce ozdobne, pełne rozkwitu, teatralnie przesadzone i całkowicie wykwintne, dla rokokowych artystów, architektów i projektantów "zbyt wiele" nie było wystarczające. Design i architektura w stylu rokoko jest godna uwagi ze względu na asymetrię, białe i pastelowe kolory, złocenia, misterne formy; jednym z najbardziej spektakularnych dzieł rokoko były freski trompe-l'œil, które wykorzystywały bardzo realistyczne malarstwo i wymuszoną perspektywę, aby stworzyć realistyczne sceny, które zamieniały przestrzenie w złudzenia optyczne.

Toile de Jouy szybko stały się hitem wśród najbogatszych Paryżan i szybko znalazły wielbicielkę w Marii Antoninie, francuskiej królowej, której gusta w zakresie mody i wzornictwa były bardzo wpływowe wśród europejskiej arystokracji. W 1785 roku Oberkampf zaprezentował kolejny ze swoich wynalazków, który na zawsze zmienił świat designu: pierwszą maszynę do drukowania tapet.

Toile dzisiaj

Pod koniec XVIII wieku i na początku XIX wieku Toile de Jouy były uważane za jeden z najmodniejszych wyborów w zakresie odzieży i wystroju wnętrz; ze względu na swoją misterność, jakość i wyjątkowe barwniki tkanin, których używał Oberkampf, Toile de Jouy nie były tanie i stały się symbolem statusu wśród klas zamożnych.

Toile de Jouy nigdy tak naprawdę nie wyszedł z mody, ale od czasów swojej świetności wielokrotnie zyskiwał na popularności; został odkryty na nowo przez projektantów w okresie kolonialnego odrodzenia, a ponowne zainteresowanie nim pojawiło się w latach 70-tych, kiedy to amerykańska dwusetna rocznica zainspirowała ludzi do ponownego przeanalizowania trendów wzorniczych epoki kolonialnej. Obecnie, w latach 20-tych XX wieku, jest ponownie na topie, wykorzystywany w modzie, wzornictwie przemysłowym i wnętrzach, aby wnieść wielki, staroświecki luksus do współczesności.

Obejmij trend Grandmillennial dzięki tym oldschoolowym pomysłom na wystrój wnętrz